על פסיפס מעון-נירים בתוך עבודת דוקטורט אביטל ענת

דף הבית > בית המגן >  על פסיפס מעון-נירים בתוך עבודת דוקטורט אביטל ענת
 
 



אביטל ענת, 2014, 'הגידולים והכלים החקלאיים בפסיפסים מן התקופות הרומית המאוחרת והביזנטית מארץ ישראל', כרכים א-ב, חיבור לשם קבלת תואר דוקטור, אוניברסיטת בר אילן, רמת גן



מעון-נירים
תיארוך: לא יאוחר משנת 538
מיקום האתר: ח'רבת מעין, חבל הבשור, 20 ק"מ מדרום-מזרח לעזה, כחצי ק"מ מדרום-מערב לקיבוץ נירים, נ.צ. 093.082
אזור: נגב מערבי
מיקום נוכחי של הפסיפס: באתרו
תולדות המחקר: חפירה של לוי ש' בשנים 1958-1957
גודל הפסיפס: 8.90 X 4.95 מ' (44 מ"ר). גודל מקורי- 5.40 X 10.20 מ' (55 מ"ר)
צבעים: לבן, שחור, גווני אפור, ארגמן, אדום, ורוד, ירוק, חום, כתום, צהוב, תכלת
צפיפות אבני הפסיפס: 150 אבנים בדצמ"ר
נושאי הפסיפס:
האולם המרכזי מעוטר בשטיח פסיפס שבחלקו הדרומי אמפורה אשר ממנה בוקעים שריגי גפן, היוצרים 50 מדליונים המאכלסים בעלי חיים וכלים. השריגים נושאים עלים, קנוקנות ואשכולות ענבים, הענבים נישאים על שני עוקצים. שני זנים של ענבים מתוארים על שריגי המדליונים:
א. ענבים מעוגלים אדומים מעוצבים באמצעות מסגרת אבנים ארגמניות ותוך מגוון בצבעים משתנים.
ב. ענבים מעוגלים שחורים מעוצבים באמצעות מסגרת אבנים שחורות ותוך מגוון באדום, כתום ולבן.
בטור המרכזי של המדליונים מעוצבים כלים שונים המכילים תנובה מן הצומח, להגשה כמנחה ולראווה, כמקובל בפסיפסי התקופה:
א. כלי מתכת או חרס מעוגל המכיל תפוחים מעוגלים (איור 47), מסגרת הפירות מעוצבת באמצעות אבנים בצבע ארגמן, תוך הפירות מתואר בגוונים של כתום ואדמדם, מרכז הפרי מנוקד באבן לבנה, אשר תפקידה להאיר את מרכז הפרי בבוהק. ברקע ערימת הפירות מעוצבים עלים ירוקים מוארכים ותמימים צבועים בגוונים של ירוק בהיר וירוק כהה.
ב. סל כפול המיועד לנשיאה על גב בהמה מכיל אשכולות ענבים (איור 48), סלים כפולים דומים מעוטרים בכנסיית בית לויה, כנסיית שלאל, כנסיית באר שמע ובקפלת הקבורה מאל חמאם (Avi-Yonah 1960, 28; אבי-יונה 1960, 88). בסלים מעוצבים חמישה אשכולות ענבים משני זנים שונים התלויים על שני עוקצים. הזן האחד הוא של ענבים מעוגלים ושחורים המתוארים עם מסגרת אפורה כהה, ופנים הענב מגוון בשלוש שורות צבעים מבהיר אל כהה, בכתום ולבן. הזן השני הוא של אשכולות ענבים אדומים ומוארכים, מסגרת הענבים מעוצבת באמצעות אבנים ארגמניות ופנים הענב מגוון מבהיר אל כהה באבנים כתומות ולבנות.
ג. גביע חרס ללא תכולה, חלקו הפנימי של הכלי מעוצב באמצעות אבנים בגוונים אדומים, וכנראה, מדמה את צבע הקרמיקה (איור 49).
ד. סל קלתוס ששוליו מופשלים, לסל ידית והוא מכיל שני רימונים שבמסגרתם מעוטר פס אבנים כתום או צהבהב (איור 50). פנים הרימון מגוון בפסים מעוגלים בצבעים מתחלפים מכהה בחוץ אל התוך הבהיר. כתר הרימון מתואר במסגרת בצבע ארגמן ותוך כתום. סביב שולי הסל מונחים עלים ירוקים שחלק מאבניהם חסר, כנראה היו אבני זכוכית.
ה. שני עצי תמר נטולי פירות מעוצבים על פני שני מדליונים (איור 51) מעוטרים, כנראה, בהקשר ללולב וארבעת המינים. הגזע המחולק לחוליות מזכיר תיאור של גזע התמר מעבר הירדן מכנסיית סנט ג'ורג', המתוארכת לשנים 536/535 (Piccirillo 1993,178-179, Fig. 250).
ו. משני הצדדים של רגל המנורה מעוצבים שני אתרוגים, מותני האתרוגים צרים והם נישאים על עוקץ, שולי האתרוג בגוונים של אפור ומרכזו כתום וצהוב, תפקידם כאן כנראה להזכיר את ארבעת המינים (איור 52).

גידולים חקלאיים:
• גפן, ענבים מעוגלים אדומים, בהקשר עיטורי
• גפן, ענבים מעוגלים שחורים, בהקשר עיטורי
• גפן, ענבים מוארכים אדומים, בהקשר ראווה ועיטור
• תפוח, בהקשר ראווה ועיטור
• רימון, בהקשר ראווה ועיטור
• תמר, בהקשר לארבעת המינים
• אתרוג, בהקשר פולחני


כלים:
• סל כפול המיועד לנשיאה על גב בהמה, מכיל ענבים, בהקשר להובלה
• קלתוס עם ידית לנשיאה, מכיל רימונים, בהקשר ראווה ועיטור
(אבי-יונה 1960, 89-88, 93-91; בר"ג 1992, 969-968;IEJ 1957, 265; RB 1958, 421-422; Yeivin 1960, 45; Avi-Yonah 1960, 25-35; Ovadiah & Ovadiah 1987, 106).
https://anattour.co.il/%D7%94%D7%92%D7%99%D7%93%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%95%D7%94%D7%9B%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%94%D7%97%D7%A7%D7%9C%D7%90%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%A4%D7%A1%D7%99%D7%A4%D7%A1%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%9F/