דף מזכירות 1857 23 באוגוסט 2015

שיחת קיבוץ תתקיים ביום ד' 9.9.15

בשעה 20:30 בחדר האוכל

על סדר היום:

1. מנהל קהילה - הארכת הקדנציה של אריק חצור לשנתיים נוספות

2. נציגי ציבור למזכירות – שלמה גולדשטיין, דני גלילי, זארה וארתניאן ואסנת תנורי

סיכום ישיבת מזכירות מתאריך 17.8.15

על סדר היום:

1. השתתפות מרכז המשק אמיר פרכטמן במזכירות

עם כניסתו של אמיר לתפקיד, עלתה שאלת השתתפותו בפורום המזכירות, לאור כך שאינו חבר קיבוץ ושחלק נכבד מדיוני המזכירות נוגעים להתנהלות הקהילתית והחברתית של הקיבוץ. קודמו של אמיר בתפקיד, גדי ירקוני, היה חבר מזכירות. אמיר הציג את עמדתו, כי המזכירות צריכה להיות גוף המובל על ידי חברי קיבוץ ומייצג את רצונותיהם, ושיש בו מספר מצומצם של בעלי תפקידים. לתפיסתו, בחלק ניכר מהנושאים הנדונים במזכירות תהיה לו תרומה מועטה. עם זאת, אמיר הדגיש את מחויבותו להשתתף בכל הדיונים שבהם תידרש נוכחותו וכן לדווח למזכירות במועדים קבועים על פעילות המשק. חברי המזכירות קיבלו את עמדתו, אך הודגש כי כאשר תידרש המזכירות לנושאים אסטרטגיים בעלי פן כלכלי או משקי מובהק (כגון קליטה, בנייה, שיוך דירות), אמיר יצופה ליטול חלק פעיל בישיבות.

הוחלט – אמיר לא יהיה חבר קבוע במזכירות, וישתתף בישיבות לפי עניין.

2. אסנת תנורי – הצגת מועמדות לנציגת ציבור במזכירות

אסנת הציגה את רצונה להיות חברה במזכירות. לדבריה, היא חשה כיום רצון להיות מעורבת יותר ולהשפיע בקיבוץ, ורואה את המזכירות כמקום המתאים לכך. חברי המזכירות הביעו את הערכתם לאסנת על נכונותה לקחת חלק במעגל הפעילות והמעורבות.

הוחלט – יובא לשיחה ולקלפי במסגרת בחירת נציגי הציבור למזכירות.

3. מנהל קהילה

מנהל הקהילה אריק חצור מסיים בימים אלה קדנציה בת ארבע שנים בנירים. במהלך חודש יולי התפרסם מכרז פנימי לתפקיד ניהול הקהילה, אך לא הוגשה מועמדות על ידי חברים או תושבים. לאור כך, ובהתאם לרצונו של אריק והבנתו לגבי המשימות שעל הפרק, הוצע להאריך את הקדנציה של אריק לשנתיים נוספות. אריק הציג בפני חברי המזכירות את השיקולים שעמדו בפניו, וציין כי היתה לו התלבטות באם להציג את מועמדותו להארכת קדנציה, כיוון שהמרחק מהבית גובה ממנו מחירים אישיים, משפחתיים וקהילתיים. עם זאת, הוא מרגיש מחויב לשורה של פרויקטים בנירים שהמלחמה דחתה את ביצועם וכיום נמצאים בעיצומם, ובפרט – השלמת פרויקט התשתיות, בניית השכונה החדשה ומבנה הציבור המרכזי. אריק לא רואה את עצמו ממשיך לארבע שנים נוספות, אך מאמין שבמהלך השנתיים הקרובות יתאפשר לו לסיים את הפרויקטים הללו ולהביא לכדי סיום תהליכים חשובים נוספים הנדרשים מהקיבוץ לאחר השינוי (דו"ח סיכום קדנציה שנכתב על ידי אריק מצורף כנספח לדף המזכירות).

רוב חברי המזכירות תמכו בהארכת הקדנציה של אריק בשנתיים נוספות, ציינו בחיוב את תרומתו והישגיו, והדגישו כי בשלב זה, לאחר החלפתם של שני ממלאי תפקידים מרכזיים בנירים (מזכירה ומרכז משק), ישנה חשיבות לשמירת יציבות המערכת ולקידום פרויקטים שנמצאים בשלבי ביצוע. מנגד, הוצגה עמדה המבקרת את עבודתו של אריק בתחומים שונים וקוראת להעמיד מולו מועמד חיצוני נוסף. נושא נוסף שעלה, היה הצורך לבנות בנירים עתודה ניהולית ומנהיגות המבוססות על כוחות פנימיים. המזכירות דנה בנושא והחליטה לתמוך בהארכת הקדנציה של אריק בשנתיים נוספות.

הוחלט – להעמיד את אריק חצור לבחירה להארכת קדנציה לשנתיים. יובא לשיחה ולקלפי.

4. דובר הקיבוץ

בדיון קודם בנושא (4.5.15) החליטה המזכירות כי דובר הקיבוץ ייבחר בהצבעת קלפי ועל מש"א הוטל לנסח מכרז לתפקיד. מרכזת מש"א לילך ויאדר העלתה בפני הנהלת הקהילה את שאלת התגמול עבור התפקיד, והנהלת הקהילה החליטה כי מן הראוי שתפקיד זה יהיה בשכר. בהמשך להחלטה זו, נוסח מכרז על ידי צוות שכלל את לילך ו. (מש"א), ענת חפץ (מזכירה), ארנון אבני (הדובר הנוכחי) ואדל ראמר. המכרז הובא לאישור המזכירות. בדיון במזכירות הובעה התנגדות לכך שהתפקיד יהיה בתגמול, והודגש כי קיימים תפקידים רבים בקהילה הדורשים שעות התנדבות רבות ומחויבות גבוהה והם אינם בתגמול.

הוחלט –

א. יפורסם מכרז לתפקיד הדובר (מצורף כנספח לדף מזכירות).

ב. התפקיד לא יהיה בתגמול.

5. קיום אירועים בענפי הקהילה והמשק

6. חברים במזכירות העלו שאלה לגבי הסגנון והאופי של אירועים שונים בענפי המשק והקהילה (ימי גיבוש, אירועי פרידה וכו') וציינו כי יש צורך בניסוח קוים מנחים ברורים לקיום אירועים כאלה.

הוחלט – יועבר לטיפול הצוות הפונקציונלי (מזכירה, מנהל קהילה, מרכז משק, מש"א).

רשמה: ענת ח.

הודעות

מזכירה

פגישה עם מנהל מחלקת הביטחון של התק"צ

ביום ראשון 16.8.15 התקיימה בחדר האוכל פגישה פתוחה לציבור עם ראש מחלקת הביטחון של התנועה הקיבוצית דותן רזילי (קיבוץ אילון). הפגישה התקיימה ביוזמת מנהל הקהילה והמזכירה, ונועדה לאפשר לחברים ותושבים להעלות סוגיות הקשורות לביטחון, התנהלות במצבי חירום והציפיות מהתק"צ בהקשרים הללו. דותן חלק עם המשתתפים ידע מקצועי, השיב לשאלות והביע את מחויבותה של התנועה לסייע לנירים בדיאלוג מול גופי המדינה והצבא, בהיערכות לשעת חירום ובעתות חירום.

ענת ח.

ועדת תכנון ובנייה

בישיבת ועדת תכנון ובנייה בתאריך 16.8.15 החליטה הועדה לייעד לקליטה את דירה ב' בבית 32 (דירת מרים דינר), במקום את בית 29.

פינוצ'ו

מרכז ועדת תכנון ובנייה

נספח א' לדף מזכירות 23/08/2015

דו"ח עשיה כמנהל הקהילה (8/2011 – 8/2015) / אריק חצור

מבוא:

היכרותי עם הקיבוץ החלה בקיץ 2010 כיועץ שכר בתהליך השינוי בקיבוץ יחד עם דליה פת. באפריל 2011 פנתה אלי מירי מונק והתענינה אם אני פנוי לתפקיד מנהל הקהילה בנירים. קיימנו 2-3 שיחות טלפון וביוני 2011 הודעתי לקיבוץ גשר כי אין בכוונתי להמשיך לאחר סיום הקדנציה. במקביל, הודעתי למירי שאני מוכן לבוא לעבוד בנירים. על סמך דבריה של מירי ושיחה עם גדי ראיתי בעבודה בנירים אתגר אישי ומקצועי. בסוף יוני נפגשתי עם הצוות של נירים, ביולי נערכה פגישה עם עובדי הקהילה ואחרים ובאוגוסט נערכה הצבעה בקלפי. התחלתי חפיפה עם פנחס ברקן ב- 16/8. לאחר כשבוע פנחס סיים את עבודתו וב- 23/8/2011 התחלתי את עבודתי בנירים.

ההצבעה על השינוי ופתיחת האפשרות לכל חבר לעבור ל"לשינוי" בזמנו וכן פעילותה המתמשכת של קבוצת מתנגדים גדולה יצרה בקהילה מתיחות אימננטית ורמה גבוהה של אי ודאות. הוסיפה לכך, העובדה שבתהליך השינוי לא ניתן דגש להיבטים פרקטיים של השינוי בתקציב הקהילה. בסבב שיחות עם עובדים ובעלי תפקידים, מצאתי שהתפיסה כי תקציב הוא כלי ליישום השינוי לא הוטמעה. לכן כנראה לא הוצבו יעדים, מטרות ולוח זמנים להתכנסות למסגרת מקורות התקציב על פי עקרונות השינוי. בצד האירגוני לא הייתה הנהלת קהילה וכן לא היה כלי אירגוני לחלוקת סמכויות בין ההנהלה למזכירות. בנובמבר החליפה דרורה את רינת כמזכירה ומיד לאחר מכן נבחרה הנהלת הקהילה. אחרי תהליך קצר של הגדרת מטרות ויעדים החלה ההנהלה להכין את תקציב 2012 לאחר שבדו"ח 3/4 של תקציב 2011 הסתמן גרעון של 1248000 ₪ בסוף נובמבר אישרה ההנהלה תכנית עבודה ארבע שנתית:

שנת 2012- ניהול התקציב בהתאם לעקרונות השינוי באמצעות התייעלות, ארגון מחדש של שירותי הקהילה כמו ענף המזון, ענף הבגד, רכב הקהילה, בניה ואחזקה וניהול ממוקד יעדים וצמוד תקציב במטרה לכסות את גרעון 2011 ולהותיר יתרה להשקעות בגובה הפחת.

שנת 2013- עמידה ביעדי השינוי באמצעות רה-ארגון והתייעלות כדי להקטין את נטל המס על החברים בגיל העבודה ולאפשר מימון שיכון ל-10 משפחות עליו הוחלט בחוברת השינוי.

שנת 2014- רה-ארגון במערכת החינוך, תחילת עבודה על שכונת 10 המשפחות וקידום תכנון שכונה לחברים חדשים במסגרת תקציב העומד בעקרונות החוברת.

שנת 2015- התכנסות לתקציב מאוזן העומד בעקרונות החוברת. סיום שלב א' של השיכון החדש בחינת איחוד הנהלת הקהילה והמזכירות.

דו"ח ביצוע לפי שנים:

שנת 2012

יעד תקציב 2012 היה סגירת הגרעון שנמצא בתקציב 2011 והתייעלות שתאפשר לקהילה תכנית השקעות ממקורותיה: מיסוי והעברה מהמשק לפי העיקרון של 40%-60%. בהיבט האירגוני הונהגה ישיבה דו שבועית של הנהלת הקהילה, פגישה קבועה עם מנהלי ענפי הקהילה, פגישה חצי שנתית עם המנהלים של ענפי הקהילה ודיון בתקציב ויעדיו כל 3 חודשים. במסגרת צעדי ההתייעלות פוטרו עובדים חברי קיבוץ ושכירים, הוכנס יועץ עסקי לכלבו, נמכרו כלי רכב ואומץ תקנון חדש לשימוש ברכב הקהילה, שונתה שיטת העבודה בחדר האוכל ובקומונה / מכבסה, נכנסה רופאת שיניים חדשה ועוד. בסיכום תקציב 2012 נמצא כי עמדנו ביעדים. הקהילה "סגרה" את הגירעון. היתרה עמדה על 1250000 ₪ וביצוע תכנית השקעות במכבסה/קומונה, ברשת המים והביוב, רכישת קלנועיות החלפת כלי רכב וקניית מכסחת דשא חדשה לנוי ועוד.

לאחר מבצע "עמוד ענן" (נובמבר 2012) החלטנו להעביר מיד את חדר התקשורת לבניין המשרדים תוך חודש ימים הועבר חדר התקשורת במימון תקציב הקהילה (200000 ₪) והמשק (150000 ₪).

שנת 2013

כצעד ראשון להקטנת נטל המס הוחלט בתקציב 2013 להחזיר לחברים 50% מ"הנחת עוטף עזה" דבר שהקטין את מקורות הקהילה ב- 1 מיליון ₪. במטרה לעמוד ביעדים המשכנו בהתייעלות בענף המזון, הוקטן מספר המכוניות ברכב הקהילה, נעשו שינויים במערכת החינוך, בפעילות הבניה והאחזקה ובתקציב הכלליות של הקהילה. עשינו בדיקה של מערכת הרווחה והבריאות שהניבה את "דו"ח יעל" שהתווה את הדרך להקמת הנהלת רווחה ובריאות שהחלה לפעול לקראת 2014.

בתחום הבניה ניהלנו מהלך ממושך (מידי?) של לימוד התנאים בהם נוכל בו זמנית לנהל את תכנון שכונת 10 המשפחות ושכונה חדשה לנקלטים ובמקביל קידמנו תכנון כולל של תשתיות חדשות: כבישים, מדרכות, תאורת חוץ וחשמל. מינינו אדריכל לקבוץ ולאחר שבאמצע השנה נשרף מועדון החברים התחלנו בועדת תכנון ובניה בתהליך חשיבה על מבני הציבור של הקהילה.

שנת 2014

בתקציב 2014 חודשה חלוקת הבונוסים לחברים לפי הנוסחה עליה הוחלט בחוברת השינוי. המשמעות היא תשלום יותר ממיליון ₪, חלק החברים בהעברות המשק לקהילה. כמו כן החזרנו לחברים 345 אלף ₪ עודפי גביה של מס האיזון. כיעדי עבודה מרכזיים הוצבו תהליך יעוץ אירגוני במערכת החינוך, קידום שכונה חדשה לחברים, ביצוע שלב א' של פרויקט התשתיות וסיום תהליך החשיבה הציבורי על מבנה הציבור המרכזי במטרה להתחיל בעבודה בנובמבר/דצמבר 2014.

בינואר חתמנו עם חברת "קורום" הסכם ניהול לשיכון 10 המשפחות ושכונה לחברים חדשים. ניהלנו שתי פגישות עם כלל הציבור על תכנית אב למבני ציבור ועל התכנית לחידוש ושדרוג מבנה חדר האוכל במטרה להפכו למבנה הציבור המרכזי. לקראת סוף מאי היינו מוכנים לתהליך ציבורי הן על מערכת החינוך והן על מבנה הציבור המרכזי וכן התארגנו לשלב א' של פרוייקט התשתיות. ואז כידוע, החלה התדרדרות ביטחונית שסיומה היה "צוק איתן". המבצע קטע באחת את כל התכניות. נעצרו תכנון השכונה, אישור מבנה הציבור המרכזי וקידום פרויקט התשתיות. נזקי המבצע הישירים והעקיפים מוערכים ב- 1 מיליון ₪ בקהילה בלבד. מס רכוש החזיר כ- 170,000 ₪ הוצאות על תיקונים ונזקי רכוש ישירים. במרוצת חודשי המבצע שותקה פעילות הנהלת הקהילה. עם זאת פעילות ענפי הקהילה נמשכה במתכונת חירום ובמסגרת צח"י עד יומו האחרון של המבצע.

האירועים הקשים ביומו האחרון של המבצע והשפעתם על פעילות הקהילה, תחושת חוסר וודאות, ירידה של 35% במספר הילדים בגיל הרך, עבודה אינטנסיבית בבניה ואחזקה במטרה לסיים את תיקון ניזקי המלחמה עד החורף שינו את הדגשים בתכנית העבודה. על כן החליטה הנהלת הקהילה כי בשנת 2015 לא יעשו השינויים בתקציב לפי תכנית העבודה המקורית. ההשקעה בתכנון כולל של התשתיות הוכיחה עצמה. כאשר הגיעו התקציבים המיוחדים לתשתיות ולחשמל היינו הקיבוץ היחידי במועצה האזורית "אשכול" שבאוקטובר החלו בו עבודות התשתית האמורות להסתיים ב- 10/2015.

שנת 2015

לאחר תהליך חשיבה בהנהלת הקהילה הוחלט בעצה אחת עם המזכירות כי תקציב 2015 יהיה דומה לתקציב 2014 עם תקציב מיוחד לפרויקטים חברתיים בקהילה. בנוסף לכך הוחלט לקדם במהירות את השינוי האירגוני במערכת החינוך, את תכנון מבנה הציבור המרכזי ואת תכנון השכונה החדשה עד שלב מכרז התשתיות והיתר הבינוי.

לאור החלטות אלה בהיבט הביצועי עבר מרכז הכובד לקידום מהיר של פרויקט התשתיות המבוצע על ידי החטיבה להתיישבות, גמר תהליך האישורים למבנה הציבור המרכזי וקידום השיכון עד שלב היתרי הבניה במגמה להתחיל בעבודה במרוצת סתיו 2015. בהיבט האירגוני החלטנו לקדם ולאשר את השינוי האירגוני במערכת החינוך כך שלשנת הלימודים תשע"ו ניכנס עם הנהלת חינוך וארגון מחדש של תחום הגיל הרך ותחום החינוך הבלתי פורמלי. כל אלו יצאו מהכוח אל הפועל בלוח הזמנים המקורי וללא עיכובים.

על פי דו"ח חצי שנה (לא סופי) של תקציב 2015 הקהילה עומדת ביעדי התקציב ותוכל להחזיר לחברים את עודפי הגביה של מס האיזון בשנת 2014 (כ 280000 ₪).

תפקידים נוספים כמנהל הקהילה:

בנוסף לתפקידי כמנהל הקהילה אני משמש כיו"ר צוות ביטחון סוציאלי, חבר הנהלת קרן המילואים, יו"ר ועדת היזמות, חבר המזכירות, הועדה הכלכלית הנהלת בריאות ורווחה והנהלת החינוך.

סיכום:

ארבעת השנים שחלפו היו לא רק שנות עמידה ביעדים אלא גם שנים של תהליכים חברתיים מורכבים ברמה האישית והקהילתית. השקעתי שעות רבות בשיחות עם חברים ותושבים במטרה לשמור על קשר אישי, להבין את המניעים והסיבות להתנגדות או תמיכה בתהליכים שהובלתי ולפתח תובנות משותפות באשר למצב. שוחחתי עם דרורה וממלאי תפקידים אחרים כדי להבין את הקיבוץ מבפנים, ללמוד את השפה, הקודים החברתיים והתכנים התרבותיים של הקיבוץ. ברמת ההנהלה עשינו 3 סדנאות כדי להפוך את ההנהלה לקבוצת עמיתים ולהגיע לחזון ניהולי משותף ומשתף. היו אלה שנים של עבודה תחת לחץ כבד לא רק לעמוד ביעדים שהצבתי לעצמי אלא, ואולי בעיקר, לעשות זאת ברגישות למצב המורכב, לתחושת הביטחון ולאילוצים. עשיתי כמיטב יכולתי לראות את החבר ולא רק את המטרה. אני מקווה שגם הצלחתי בכך.

יעדי השנים הבאות:

1. בדיקת המבנה האירגוני של הקהילה במטרה למנוע כפילויות ולאגם משאבי ניהול והון אירגוני.

2. בדיקה לעומק של תקציב הקהילה במטרה להוריד כמיליון ₪ בהוצאות כדי לפנות מקורות לטובת השלמת מהלך דירות קבע לחברים ותיקים ופרויקטים מקבילים.

3. השלמת התשתיות והחלפת קו המתח הגבוה העילי בקו טמון בקרקע במטרה לסיים את הפרויקט לא יאורח מאביב 2016.

4. התחלת שדרוג מבנה חדר האוכל בינואר 2016 במטרה לסיים שלב א' בספטמבר 2016.

5. התחלת עבודות בשיכון החדש לחברים במרוצת סתיו 2015 במטרה להגיע לסיום לכל המאוחר בקיץ 2017.

6. הכנת התשתית האירגונית, התכנונית והתקציבית לשכונת החברים החדשים במטרה להתחיל את עבודות התשתית בסתיו 2016.

בהזדמנות זו אני רוצה להודות לחברי בהנהלת הקהילה, לעובדי הקהילה חברים ושכירים, לעובדים ולעובדות במשרדים ול"סתם" חברים ותושבים. כל אלה שהסבירו לי פנים בשעות קשות, שיתפו אותי בלבטים, מחשבות ורגשות והיו אוזן קשבת. ללא תמיכה, התעניינות וחברות דבר לא יכול להיעשות.

אריק חצור

נספח ב' לדף מזכירות 23/08/2015

מכרז לתפקיד דובר/ת הקיבוץ

הגדרת התפקיד: ייצוג הקיבוץ בפני התקשורת, בהתאם למדיניות ולעמדות שנקבעו במוסדות הקיבוץ.

כפיפות: מזכיר/ה.

היקף משרה: בהתאם לצורך.

בחירה: קלפי.

תחומי אחריות:

- ייצוג הקיבוץ בפני התקשורת, בהתאם למדיניות ולעמדות שנקבעו במוסדות הקיבוץ.

- יעוץ לאנשי הקיבוץ שמתכוונים להופיע בתקשורת - באשר לדרך הצגת הקיבוץ.

- ניתוב פניות מהתקשורת וליווי עיתונאים.

- בניית תכנית עבודה הכוללת עבודה יזומה מול התקשורת (אשר תאושר במזכירות).

- עבודה בתיאום עם מערכות דוברות שמחוץ לקיבוץ.

- הקמת צוות ייעוץ.

כישורים נדרשים:

- יחסי אנוש טובים.

- יכולת ביטוי טובה בעברית (ורצוי גם באנגלית).

- זמינות ונכונות לעבודה בשעות לא שגרתיות.

- מחויבות לעבודה בשעת חירום.

- הבנה והיכרות עם אמצעי התקשורת והתנהלותה.

- היכרות מעמיקה עם הקיבוץ ומערכותיו.

- ניסיון קודם בתחום – רצוי.

להגשת מועמדות עד לתאריך 13/09/2015 יש לפנות ללילך ויאדר:

masha@nirim.co.il / 054-2503342